Går det att ta sig till Kanarieöarna utan att flyga? Ja visst! Om du gillar att vara på resa, har budgeten och någon extra vecka över så vill jag verkligen uppmuntra dig att göra det i stället för att flyga.
Jag har själv inte gjort den här resan, men jag har gjort lite research och hoppas att det kan vara en puff i rätt riktning för dig som är sugen på att ta tåget när du reser till Kanarieöarna.
Åka tåg genom Europa – hur gör man?
Maria Unde Westerberg skrev nyligen ett utmärkt inlägg på Kristina Svenssons blogg tomatsallad.nu som handlar om att ta sig till franska rivieran med tåg. Det kan vara ett bra inlägg att börja titta på. Där finns en del praktiska tips som inte bara gäller om du ska till just Frankrike utan även till exempel om vilka appar som är bra för att boka tågbiljetter.
Ett tips i det inlägget är att skaffa interrailkort, eftersom det oftast blir billigare än att köpa varje tågbiljett separat. Med interrailkortet kan man på vissa sträckor bara kliva på tåget direkt – det gäller särskilt i Tyskland om jag har förstått det hela korrekt. På andra sträckor behöver man boka en platsbiljett. Jag tror att man kan göra det både på tågstationen som man ska åka från och i apparna.
Jag har också förstått att det kan vara lite besvärligt att få med sig en stor resväska på tågen, med byten, kånkande upp och ner för trappor på stationer och att man antagligen kommer att få ställa ifrån sig väskan någonstans på tåget där man inte har möjlighet att ha uppsikt över den under resan. Så om du har möjlighet att resa lätt så är det en bättre lösning. Jag frågade Maria, och hon tipsar om att ha en kabinväska och en ryggsäck.
Etapper på tågresan genom Europa
Jag fick tips från en bloggläsare om en person som har gjort resan mellan Göteborg och Gran Canaria med tåg och båt. Här på Facebook hittar du Peter, som jag alltså inte känner, men han har lagt upp filmer från sin resa , där han pedagogiskt berättar vilka sträckor han åkte och vad det kostade. Jag tolkar hans prisuppgifter som att han är under 28 år, för han har betalat mindre för interrailkortet än vad jag läser mig till att det kostar.
En sammanfattning av hur Peter åkte:
- Göteborg –> Köpenhamn
- Köpenhamn 15.35 –> Hamburg 20.16
- missade nattåget eftersom tåget till Hamburg gick sönder, så det blev en hotellnatt i Hamburg
- Hamburg 10.46 –> Köln 14.50
- Köln 16.55 –> Karlsruhe 18.58 (Peter bokade biljett hela vägen till Paris på stationen i Köln)
- Karlsruhe 19.32 –> Paris 22.05
- hotellnatt i Paris
- Paris 14.07 –> Barcelona 20.34
- hotellnatt i Barcelona
- (Peter tillbringade en dag i Barcelona.)
- Barcelona 11.00 –> Madrid 13.45
- Tåget blev försenat, så han missade tåget till Sevilla, men de verkar gå ofta.
- Madrid 16.00 –> Sevilla 18.30
- hotellnatt i Sevilla
- Sevilla 14.45 –> Cádiz 16.27
- Tillbringade 2 dagar i Cádiz med att vänta på båten, som går en gång i veckan.
Själv skulle jag nog vilja ta längre tid på mig. Jag skulle gärna ta en avstickare till Berlin och tillbringa en vecka där. Och kanske några dagar i Madrid. Men då kostar det mer eftersom det blir fler hotellnätter. Att bo på hotell ger dessutom ett betydligt större klimatavtryck än ditt vanliga boende, och det kan äta upp delar av utsläppen du sparar på att inte flyga. Om du tittar på en sådan lösning så lär det vara bättre klimatmässigt att hyra ett boende via till exempel airbnb – eller förstås om du har möjlighet att sova på någons soffa.
Åk båt från Spanien till Kanarieöarna
Det finns två alternativ för att åka båt från spanska fastlandet till Kanarieöarna. Eller, det är i alla fall de alternativ jag har hittat.
Båt till Kanarieöarna 1: Trasmediterránea från Cádiz till Santa Cruz de Tenerife
Det billigaste alternativet för att åka båt till Kanarieöarna med Trasmediterránea är att boka en sittplats, som kostar 159 euro. Jag har förstått att det är vanligt att boka en sittplats och ha med sig liggunderlag och filt och sova någonstans var som helst på båten. Men om du, liksom jag, tycker att det där med att sova var som helst är svårt så behöver du en hytt. För en person kostar den billigaste hytten 354 euro. Då får man eget badrum och AC och tre måltider om dagen. (De bilder jag har sett på maten var ingen hit; tänk typ kött och pommes på en vägkrog. Undrar om de erbjuder vegomat? Jag skulle ha tagit mat med mig på resan; men det är ju jag.)
Som tidtabellerna ser ut just nu så går båten på tisdagar 17.00 från Cádiz och tar 49 timmar till Santa Cruz de Tenerife.
Båt till Kanarieöarna 2: Fred Olsen från Huelva till Santa Cruz de Tenerife
Det billigaste sättet att färdas med Fred Olsen-båten är en sittplats för 108–140 euro. Enklaste hytten kostar 364 euro (jag tror att det är inklusive mat). Det finns just nu inte tidtabeller ända till december, så jag kollade september. Då går båten varannan vecka på tisdagar och varannan vecka söndag och fredag. Söndagen den 8 september går båten 20.00 och kommer till Santa Cruz de Tenerife tisdag 15.30, alltså cirka 44 timmar senare.
Fred Olsen kör ju till La Gomera också, och man kan beställa biljett hela vägen till San Sebastián. Jag antar att det då ingår busstransfer mellan Santa Cruz och Los Cristianos. I så fall ska man hinna med 19.30-båten till San Sebastián i det här exemplet.
Båtresan gör också stora utsläpp
Något man kan tänka på om man vill ta sig till Kanarieöarna utan att flyga är att båtarna också ger stora koldioxidutsläpp. Jag har kontaktat både Fred Olsen och Trasmediterránea och bett om siffror för hur stora koldioxidutsläpp de beräknar per passagerare. Fred Olsen svarade att de inte hade siffror på det. Trasmediterránea har inte svarat. (Än?)
I stället räknade jag med hjälp av Klimatsmart semesters räknare, som använder ett schablonutsläpp för passagerarfärjor. Då hamnar utsläppen för en båtresa från södra Spanien till Kanarieöarna på ungefär 500 kg. Det är enligt samma sajt lika mycket som för en flygresa samma sträcka.
Om de här schablonsiffrorna stämmer för utsläppen för båtresan, och om du som jag tycker att den där båtresan verkar ganska jobbig och kanske är rädd att bli sjösjuk så är min rekommendation att ta dig så långt söderut i Europa som möjligt med tåg och sedan flyga från till exempel södra Spanien.
Tillägg: Jo, förresten, jag har även hört om personer som tagit sig ända ner till Marocko utan flyg och sedan flugit därifrån – jag har inte tittat närmare på det, men det blir en ännu kortare flygresa och därmed ännu mindre utsläpp.
Vad kostar det att åka till Kanarieöarna utan att flyga?
Här är en uppskattning av vad det skulle kunna kosta att ta sig till Kanarieöarna med tåg och båt:
- Interrailkort 7 dagar: 4494–5884 kr (Visst vill man väl åka första klass om man ska tillbringa så här mycket tid på tåg? Det dyrare alternativet för mig alltså.)
- Platsbokningar: för Peter fick det på 1150 kr. För någon över 28 antagligen mer? Jag gissar på 1500–2000 kr.
- 4–6 hotellnätter: ca 4000–6000 kr.
- båtresa: ca 3500 kr för en person i hytt (personligen skulle jag inte orka vara utan säng i två nätter).
- båtresan Teneriffa–La Gomera: 450 kr.
Summa: 13 934–17 834 kronor.
Om du i stället väljer att flyga från till exempel Madrid kan du ta bort kostnaden för båten och i stället lägga på en tusenlapp för en flygbiljett.
Summan blir då 11 434–15 334 kronor.
Mellan 11 000 och 18 000 kronor alltså för en enkel resa från Sverige till Kanarieöarna. Att jämföra med att det vid de flesta tider på året (inte runt jul- och nyårshelgerna) går att få en enkel flygbiljett för runt en tusenlapp från Arlanda till Teneriffas södra flygplats. Det är knappast någon nyhet att det är något som är klimatmässigt helt snett med prissättningen på flygresor jämfört med klimatvänligare transportsätt.
Hur lång tid tar det?
Sammanlagt tillbringade Peter 32 timmar på olika tåg mellan Göteborg och Cádiz. Det här tog, om jag räknar rätt, fem dagar och fyra nödvändiga nätter på hotell. Dessutom tillbringade Peter en extra natt och dag i Barcelona och två i Cádiz. De två sistnämnda är nog bra att ha – om man ska med en båt som bara går en gång i veckan känns 24 timmars marginal som ett minimum och 48 som att det kan ge lite extra lugn under resan. Och sedan två dygn på båten
Minst en vecka tar resan alltså – antagligen mer än så för att ha marginal till båten.
Hur mycket minskar koldioxidutsläppen om du åker tåg delar av sträckan?
De här beräkningarna bygger på de siffror som jag får fram hos Klimatsmart semester. Reservation för att det finns lite olika sätt att beräkna utsläpp, men det här ger i alla fall en fingervisning. Då skulle utsläppen minska enligt listan nedan om jag valde att ta tåget en bit ner i Europa och sedan flyg därifrån. Här har jag räknat in att det blir några hotellnätter längs vägen. Jag räknar med att jag gör samma resa tur och retur, alltså tåg till staden i listan och flyg därifrån till Teneriffas södra flygplats. Och på hemresan flyg till samma stad och tåg därifrån till Stockholm.
- Tåg till Cádiz eller Huelva och sedan båt därifrån, alternativt flyg från någonstans i södra Spanien ger minskade utsläpp med 45 procent .
- Tåg till Berlin plus flyg till Teneriffa ger minskade utsläpp med 8 procent.
- Tåg till Paris plus flyg till Teneriffa ger minskade utsläpp med 21 procent.
- Tåg till Madrid plus flyg till Teneriffa ger minskade utsläpp med 41 procent.
Kommer jag att resa till Kanarieöarna utan att flyga?
Jag har som sagt inte själv gjort den här resan, och som det ser ut just nu så har jag ingen sådan resa inplanerad framöver heller. Men jag vill verkligen uppmuntra dig som gillar att resa, och som har tid och pengar, att göra det.
Min plan framöver är att ha det här i bakhuvudet. På lång sikt kanske klura på om jag kan och ska lägga undan extra pengar, för att finansiera den dubblade kostnaden som det skulle bli för min vintervistelse. Och självklart håller jag reda på hur priserna och tekniken utvecklas för olika transportmedel. Förhoppningsvis kan jag på sikt samla ihop tillräckligt med pengar, tid, energi, mod och äventyrslystnad :-) Eller så måste jag ta mig till Valle Gran Rey utan flyg i framtiden, när det har blivit förbjudet att nöjesflyga. För personligen hoppas jag på drastiska åtgärder på samhällelig nivå (och helst global förstås), så att det inte är upp till varje enskild individ att försöka rädda planeten.
Lämna gärna en kommentar här på bloggen och berätta om du har gjort den här resan! Kanske har du till och med lagt upp information om det någonstans som du vill länka till? Jag blir glad om du vill inspirera mig och andra att ta tåget!