Resa till La Laguna på Teneriffa

I går eftermiddag flög jag från Arlanda till Teneriffa. Eftersom jag skulle landa ganska sent på kvällen så bokade jag ett hotell nära flygplatsen i natt i stället för att försöka ta mig till La Laguna direkt på kvällen. Jag tog en taxi från Teneriffas södra flygplats till hotellet. Det tog typ en kvart och kostade 16 euro om jag minns rätt.

Hotellet heter Hotel Playa Sur Tenerife (länk till booking.com, där jag bokade det). Jag bokade det ju bara för att det var nära flygplatsen och kändes prisvärt. Hotellet fyllde sin funktion så vitt jag kan bedöma på de tolv timmar som jag var incheckad. Personalen var supertrevlig, det ingick en okej frukost och det fanns wifi i allmänna utrymmen.

När jag vaknade i morse upptäckte jag att den utlovade havsutsikten från mitt rum var precis så krystad som man tänker sig att havsutsikter ska vara. Ser du havet där mellan träden? Nej, knappt jag heller ;-)

Hotel Playa Sur ligger i El Médano. Jag fick en fin barfotamorgonpromenad på stranden. Hotellet ligger direkt vid vattnet så det är ett fint läge på det sättet. Det stod en skylt om att det är badförbud, på grund av vågor och strömmar antar jag, men jag såg flera som badade på morgonen.

Nu visar jag de fina bilderna här, men det var faktiskt inte så fint i omgivningarna – förutom havet då, som gjorde sitt jobb. Det här är ingen plats jag skulle rekommendera att tillbringa semestern på.

Efter frukost tog jag en taxi igen. Två taxiresor på två dagar – jag som brukar vara för snål för att ta taxi. Men det var en kort resa igen, till San Isidro närmare bestämt, för därifrån går det att ta bussen till Santa Cruz. Taxiresan tog nog bara fem minuter och kostade 6 euro. Taxichauffören var trevlig och pekade och visade noga var busshållplatsen var, nämligen på bilden nedan, eftersom han inte kunde stanna där utan att behöva åka evighetslångt åt fel håll på motorvägen först.

Härifrån tog jag alltså bussen till Santa Cruz. Min plan var att låsa in min resväska på den stora busstationen och gå en sväng på stan och äta lunch.

Jag gillar förresten att huset som får mig att tänka på operahuset i Sydney, och som jag skrev om en tidigare gång när jag var i Santa Cruz, har en egen ikon längst till höger på den här skylten:

Jag hittade ingen väskförvaring på busstationen, som alltså är ett riktigt resecentrum, och det måste ju finnas någonstans att låsa in sin väska där. Men jag orkade inte leta och jag frågade ingen heller utan jag slog mig ner på restaurangen/fiket och åt lunch. Och blev kvar där en stund medan jag läste ut den här eminenta boken:

Sedan tog jag spårvagnen till La Laguna. Jag gillar verkligen den här spårvagnen – kanske är det rentav den som gör att jag ville åka tillbaka till La Laguna.

Nu när jag ser mig själv i linne så känns det avlägset. Har jag varit någonstans där det var tillräckligt varmt för att jag skulle kunna gå klädd i linne? I dag?

I La Laguna är det inte varmt alls. Precis som förra gången jag var här så var det flera grader svalare när jag klev av spårvagnen än när jag klev på den i Santa Cruz. Den här gången var jag dock beredd. Jag hade långbyxor, och dessutom en jacka i närheten som jag kunde ta på mig. Jag har sett två termometrar på stan. Den ena sa tretton grader och den andra sa sexton grader. Jag måste kolla upp varför det är så mycket kallare här än i Santa Cruz. Jag har ingen känsla av att spårvagnen går upp i bergen, men jag antar att det är en viss höjdskillnad. Men det här hinner jag inte kolla just nu, för jag behöver gå och lägga mig.

Jag blev stående ett tag på gatan utanför lägenheten och väntade på att hyresvärden skulle komma och släppa in mig. Men till slut kom jag in och kände mig mycket nöjd med att vara framme efter att ha varit på resa i två dagar.

Jag gick ut för att se mig omkring och för att proviantera. Jag hittade en kryddaffär där jag shoppade loss. Och så hittade jag tillbaka till ekomatbutiken som jag var inne i förra gången jag var här. Jag kom ut med väskan full av mat.

Lägenheten jag hyr är nog större än den jag bor i hemma. Och minst lika kall. Hemma går jag i dubbla fleecetröjor inne. Hit har jag bara med mig en, så just nu sitter jag under en filt och fryser.

Även om jag var beredd på svalt väder här så var jag inte förberedd på att det skulle vara så kallt inomhus. Det är så kallt att jag tycker att det är jobbigt; jag går och spänner mig av kylan. Så det är tur att jag bara ska vara här i ett par dagar – jag vill inte vara på ett ställe där jag fryser ännu mer än vad jag gör hemma på vintern.  Och jag får väl konstatera att klimatet i La Laguna inte riktigt passar mig; jag vill ha det snäppet varmare än så här.

Nu ska jag leta fram några filtar till som jag kan sova under i natt. Hej och god natt! :-)