Bilutflykt till Vallehermoso

Nu är det nästan en månad sedan jag lämnade Valle Gran Rey och hög tid att jag skriver om den här bilutflykten, som jag gjorde i slutet av min Gomeravistelse.

Agneta och Caroline, som var i Valle Gran Rey några dagar i januari, hyrde bil en dag och frågade om jag ville följa med. Det ville jag gärna, särskilt som jag inte kör bil själv; det här var min chans den här vintern att se lite mer av ön än bara så långt jag orkar gå från Valle Gran Rey.

20140124_105500

Vi stannade vid en mirador — utkikspunkt – och tittade ner över Valle Gran Rey. Oj, jag skymmer visst utsikten. Här kommer en bild där inget stör utsikten:

20140124_105350

Målet för dagen var Vallehermoso, som ligger på norra delen av ön. La Gomera är inte större än att man kör tvärs över ön på ett par timmar eller så, men eftersom det är en vulkanö finns det inga vägar längs med kusten utan man måste alltid först upp ur dalen som man befinner sig i, köra igenom regnskogen Garajonay på mitten och toppen av ön och sedan ner igen i en annan dal.

Väl framme i Vallehermoso åkte vi först ner till stranden, Playa de Vallehermoso. Det var kallt och blåsigt och regn i luften och verkligen inget badväder den här dagen. Dessutom är det ofta sämre väder på norra delen av ön.

Vågorna som slog mot bergen var en häftig syn:

20140124_121332

Och stranden hade säkert sett inbjudande ut en annan dag.

20140124_121512

Det var lunchdags och vi var hungriga. Vi hade bestämt oss för att äta lunch i Vallehermoso, och eftersom jag hade varit där och ätit lunch en gång tidigare kunde jag tipsa om var vi inte skulle äta. Jag mindes en timslång väntan på mat som inte var särskilt bra. Vid stranden fanns en liten kal och uschlig kaffebar som serverade mackor. Kanske hade den sett mer inbjudande ut en dag när det faktiskt var strandväder, men den var i alla fall inget som lockade oss den här dagen.

Jag tittade i guideboken, Lonely Planet Canary Islands, för att se var man borde äta och såg till min förvåning att den restaurang som nämndes i Vallehermoso var just detta strandfik. Då började jag ana vidden av det obefintliga restaurangutbudet i Vallehermoso.

Vi åkte i alla fall upp till själva byn, kom till torget (det finns bara ett, så vitt jag kan förstå) och haket där jag hade ätit tidigare. Det finns ett ställe till på torget, men det var snarare en bar än en restaurang. Vi gick vidare för att leta upp en annan restaurang. Vallehermoso är inte stort. Den här prunkande trappan gick vi förbi:

20140124_124712

Och så här ser stan ut från i närheten av torget:

20140124_124821

Men som du säkert har listat ut fanns det ingen annan restaurang, så vi hamnade på stället som jag ville avråda från. Deras meny består ungefär av pizza och mackor. Men det fanns faktiskt en spansk tortilla som stod på ett fat och såg helt okej ut. Den tog vi varsin bit av. Den serverades med mojo och var lika okej som den såg ut. Och eftersom den redan var färdig behövde vi inte vänta på vår mat. Så jag fick en klart bättre lunchupplevelse än förra gången. Gott kaffe hade de också meddelade kaffedrickarna.

Sedan gick vi och tittade på stans sevärdhet, kyrkan Iglesia de San Juan Bautista:

20140124_133836

Den var fin, både inuti och utanpå. Vi åkte vidare. Passerade Agulo, där jag har varit tidigare och där det var otroligt dött under siestan, vilket det var nu också. Vi passerade också Hermigua, där jag inte har stannat till tidigare vad jag minns. Dagen började ta slut och vi behövde åka hemåt, så vi stannade inte där den här gången heller. I Hermigua verkar den stora sevärdheten vara en väderkvarn, som är ett museum, där man kan se hur man kan mala gofio, rostad majs som mals till mjöl. Där stod flera stora turistbussar och jag kan tänka mig att museet är värt ett besök.

Efter att ha gjort några (tre kanske?) bilutflykter på La Gomera har jag intrycket att ingen av de andra byarna kan mäta sig med Valle Gran Rey vad gäller till exempel restaurangutbud (utom huvudstaden San Sebastián, där det finns gott om restauranger). Jag har även en känsla av att mysfaktorn inte är lika hög någon annanstans som i Valle Gran Rey. Men jag är naturligtvis högst partisk – det är ju bara i Valle Gran Rey jag faktiskt har tillbringat tid.

Det bästa för mig med den här dagen var egentligen själva resan: att åka runt och se mer av ön, bergen, skogen, ravinerna, grönskan. Och så var Playa de Vallehermoso en häftig syn med den starka vinden som fick vågorna att slå upp mot berget. Som vanligt är det naturen som jag gillar bäst med La Gomera.